Szybkość ładowania strony internetowej wpływa na pozycjonowanie. Badania przeprowadzone przez Google pokazują, że 40% użytkowników opuszcza witrynę, jeśli jej wczytywanie trwa dłużej niż 3 sekundy. Ponadto 79% ankietowanych twierdzi, że długie ładowanie strony zniechęca ich do ponownych odwiedzin. Budowa strony www szybkiej jak błyskawica nie jest wcale taka trudna. Sprawdź, jak można przyspieszyć ładowanie i wczytywanie się strony internetowej!
Szybkość ładowania strony www – dlaczego jest tak ważna?
Czas wczytywania witryny jest jednym z kluczowych czynników rankingowych SEO, co wpłynie na pozycję w SERPach. Szybki i lekki serwis www spełnia wymogi Google, dlatego pozwala osiągnąć lepszą widoczność w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Zadbaj o to, żeby witryna wczytywała się w ciągu 2-3 sekund zarówno na urządzeniach stacjonarnych, jak i mobilnych.
Szybkość ładowania strony internetowej wpływa też na współczynnik konwersji w sklepie online, bo wtedy użytkownicy dłużej przeglądają produkty i chętniej podejmują decyzje zakupowe.
Wolne wczytywanie witryny lub sklepu internetowego może przyczynić się do problemów z indeksacją w wyszukiwarce, dlatego warto zwrócić na to uwagę podczas audytu SEO. Roboty wyszukiwarek mają ograniczony czas na przeskanowanie każdej strony. Jeśli witryna działa zbyt wolno, to boty nie wykryją wszystkich podstron i nie zaindeksują wyżej oraz częściej takich zasobów w wynikach wyszukiwania.
Page Speed Insight – podstawowy test szybkości witryny
Zastanawiasz się, jak sprawdzić szybkość ładowania strony? Z pomocą przychodzi narzędzie Google – Page Speed Insights. Wystarczy, że wpiszesz adres URL swojej witryny w tym darmowym narzędziu, a następnie klikniesz przycisk „Analizuj”. Aplikacja ocenia wydajność strony www w skali 1-100, z podziałem na komputery stacjonarne i urządzenia mobilne. Dzięki temu zweryfikujesz optymalizację strony pod kątem SEO, a także dostaniesz cenne wskazówki, jak możesz ją przyspieszyć. Nierzadko witrynę spowalniają zdjęcia, grafiki i filmy, wówczas warto je na pewno skompresować. Page Speed Insights sprawdzi również kod HTML, dzięki czemu wychwyci niepotrzebne komendy lub zduplikowane linijki.
Core Web Vitals i budowa strony www
Obecnie skuteczne pozycjonowanie kładzie nacisk nie tylko na szybkość ładowania i czytywania się strony internetowej. Od jakiegoś czasu należy zwrócić uwagę również na Core Web Vitals – zestaw wytycznych opracowanych przez Google. Te wskaźniki kładą nacisk na doświadczenia użytkowników na stronie www. Zestaw tych czynników, o ile są dobrze zoptymalizowane w witrynie, bezpośrednio wpłynie na ranking strony w wynikach wyszukiwania. Aby ułatwić użytkownikom poruszanie się po stronie, warto poprawić kluczowe parametry techniczne według diagnostyki Core Web Vitals.
- FID (First Input Delay) – określa czas potrzebny na pierwszą interakcję użytkownika z witryną, np. kliknięcia linku nawigacyjnego, przycisku, czy wybór zakładki z menu. Wartość FID nie powinna przekraczać 100 milisekund.
- CLS (Cumulative Layout Shifts) – mierzy stabilność wizualną strony podczas ładowania i liczbę nieoczekiwanych przesunięć układu witryny. Wartość CLS nie powinna wynosić więcej niż 0,1.
- LCP (Largest Contentful Paint) – określa czas wczytywania dużego slidera lub banera, zasobu video, czy rozbudowanego bloku tekstu, mieszczących się w części strony widocznej dla użytkowników. Aby zapewnić dobre wrażenia użytkownikom, to LCP powinno wynosić maksymalnie 2,5 s.
Co może spowolnić stronę www?
Na szybkość ładowania strony może też wpływać szablon i wtyczki. Należy je zoptymalizować tak, żeby nie wpłynęło to na dotychczasową funkcjonalność i estetykę witryny. Jeśli nie mamy doświadczenia w optymalizacji i pozycjonowaniu, skorzystajmy z usług specjalistów. Dobra agencja interaktywna wybierze wtyczki, które poprawiają wrażenia użytkowników, a przy tym nie obciążą witryny.
Jeśli budowa nowoczesnej strony www to usługa, której poszukujesz lub jeśli chcesz skutecznie wypozycjonować istniejącą już stronę w Google, to skontaktuj się ze specjalistami z agencji interaktywnej. Osoby zajmujące się tworzeniem szybkich stron internetowych i skuteczną optymalizacją SEO przygotują kompleksową strategię działania. Przeprowadzą także wnikliwy audyt SEO istniejącej witryny. Eksperci ustalą, które obszary wymagają poprawy, a następnie wprowadzą niezbędne modyfikacje. Dzięki temu witryna stanie się lepiej widoczna w wynikach wyszukiwania, a to pozwoli dotrzeć do większej grupy potencjalnych klientów.